nazad
Informator, novembar 2000
Autor: Bereš Zoltan
Naslov: Nekoliko pitanja vezanih za manjinsko obrazovanje

Naša centralizovana obrazovna mreža poslednjih godina bila je sredstvo za različitih političkih manipulacija. Sada, kada možda napokon možemo reći svoje u vezi funkcionisanja škole, bilo bi potrebno pregledati, šta je ono u čemu smo zaostali, kakve su promene neophodne za integraciju, za prevladavanje nedostataka.

Naše škole nisu dovoljno opremljene  računarima, a sem toga ni znanje većine profesora iz informatike, tj. da upotrebi računar na nastavnom času nije zadovoljavajuća. To postepeno ugrožava manjinske zajednice, za koje je naročito važno da iskoriste mogućnosti koje pruža Internet, pošto je više puta to jedini način da se dođe do onih informacija (vezanih za knjige, časopise, stručne prepiske, itd.), pomoću kojih mogu potpunije doživeti svoj nacionalni identitet. Bez ovog doživljaja manjinske zajednice bi puno toga izgubile od svoje samoodržive snage.

U okviru projekta "Palatabla", koji je podržao Fond za Otvoreno Društvo, ove godine se omogućava  kompjuterska obuka više od 100 profesora mađarskog jezika i istorije, pri čemu se učesnici upoznavaju i sa ulogom računara u učenju njihovog predmeta. Bi bio potreban i pregled trenutnog gradiva iz ugla nastave iz nacionalnim obeležjima, za šta se moraju pripremiti odgovarajuća nastavna sredstva.

Objavljivanje CD-Romova, koji bi obradili vojvođansko mađarsku književnost, istoriju, narodnu umetnost, muziku, likovnu umetnost, itd multimedijskim sredstvima, smatramo veoma važnim.

Obim ovog članka mi ne omogućava da skrenem pažnju i na ostale probleme manjinskog obrazovanja, i da se bavim pojedinostima njihovog rešavanja, međutim istakao bih da bi nacionalne manjine svoje zamisli u vezi obrazovanja mnogo bolje ostvarile, kada bi se  višejezične škole administrativno razdvojile.

nazad